25 februari, 2016

Tada! - gehaakte sokken

In dit bericht gaf ik je een uitgebreide beschrijving van het boekje "Sokken haak je zo!" en vandaag laat ik je een paar sokken zien dat ik haakte uit het boekje.

Laat ik beginnen met te zeggen dat je het hoofdstuk "Meten is weten" in het boek absoluut niet over kan slaan! De pasvorm van je gehaakte sok valt of staat met het goed volgen van de instructies in dat hoofdstuk. Ook de tip om je sok regelmatig te passen tijdens het haken, moet je niet negeren want gehaakte sokken zijn minder soepel dan gebreide sokken en passen zich daardoor minder makkelijk aan je voet aan. De pasvorm is bij gehaakte sokken echt belangrijk. Daar staat tegenover dat wanneer je je keurig aan deze aanwijzingen houdt je er een paar heerlijke sokken aan overhoudt. De sokken zijn dikker dan hun gebreide soortgenoten en daardoor ook warmer en daar wordt ik blij van!

























Maar goed, hierbij dus mijn gehaakte sokken. Ik gebruikte patroon "Simpele Sorbet" van pagina 30. Een makkelijk te volgen patroon waar je niet al te veel bij na hoeft te denken. Omdat ik vrij lange tenen heb, haakte ik de voet iets korter en de teen wat langer.

























Voor een paar gehaakte sokken heb je meer dan 1 bol sokkengaren nodig. Haken vraagt meer garen dan breien en mijn maat 39 past helaas niet uit 1 bol. Omdat ik garen gebruikte dat al een jaar of tien in mijn kast lag en daardoor nergens meer te krijgen is, haakte ik de boord, hiel en tenen met een effen wit. Zo heb ik overigens nog heel wat enkele bollen sokkengaren liggen en die wil ik ook gebruiken voor gehaakte sokken. Ik heb inmiddels overal een uni garen bij uitgezocht dus mijn sokken krijgen - tot mijn oude garen op is - allemaal boorden, hielen en tenen in een andere kleur!

Heb jij al sokken gehaakt?

Marjolein

7 opmerkingen:

  1. Hey Marjolein,
    Ik heb het boek al vaak voorbij zien komen, maar heb het boek niet gekocht en dus ook nog niet geprobeerd. Het lijkt me inderdaad erg lastig om sokken te haken (daarom doe ik het ook nog niet haha). Maar ze zien er wel heel leuk uit :-). Heb je tenminste warme voeten tijdens deze koude tijd (het sneeuwt hier nu net ). Fijne donderdag.

    Lieve groetjes,
    Emily
    (Casacreaemilia.blogspot.nl)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Emily, toch is het niet moeilijk om te doen hoor. Het is echt een kwestie van goed je voeten opmeten, de instructies in het boekje volgen en blijven passen. Gewoon eens proberen!

      Verwijderen
  2. Vind het erg leuk zo met de boorden in wit! Slimme manier om je voorraad te laten slinken. En ondertussen heb je erg leuke sokken gehaakt!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zien er heel leuk uit!

    Fijn weekend, liefs Tinne

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ze zien er heel mooi en comfortabel uit. Geniet er van.

    BeantwoordenVerwijderen