14 januari, 2016

Haakschool - kleuren kiezen

In 2014 en 2015 heb ik met grote regelmaat kleurkaarten op mijn blog geplaatst. Een tijdje terug kreeg ik nog een mailtje van iemand die zei dat ze daar erg blij mee was, omdat ze het uitzoeken van kleuren altijd zo moeilijk vindt. Het kan ook best lastig zijn om uit een aanbod van ruim 60 kleuren 6 kleuren te kiezen die een mooi geheel vormen. Daarbij is het uitkiezen van kleuren heel persoonlijk want wat de één mooi vindt, vindt de ander helemaal niets. Daarom vandaag een paar tips over het kiezen van kleuren aan de hand van een foto.

1. Kies een foto die je aanspreekt
Zoek tussen je eigen foto's of op internet naar een foto die je aanspreekt qua kleur.

2. Kijk goed naar de foto
Kijk daarna goed naar de foto. Waarom spreekt deze je zo aan? Welke kleuren springen er meteen uit? En welke kleuren zie je eigenlijk pas als je er voor een tweede keer naar kijkt? Of zelfs na een derde keer?

3. Selecteer kleuren
Kies de kleuren dat je wilt en zet ze naast elkaar. Dit kan je met diverse fotobewerkingsprogramma's doen. Zelf gebruik ik hier Microsoft Digital Image Pro voor, maar er zijn natuurlijk nog veel meer programma's. Een ander programma dat je hier voor kan gebruiken is ColorSnap.

4. Evalueer je keuze
Kijk vervolgens goed naar je gekozen kleuren. Passen ze bij elkaar? Heb je alleen donkere kleuren of juist alleen lichte kleuren? Heb je vijf kleuren die bij elkaar passen en de zesde hoort er eigenlijk niet bij? Haal een kleur weg, voeg een kleur toe, wissel kleuren om. Speel met de kleuren tot je een combinatie gevonden hebt waar je blij van wordt.

Het leuke vind ik dat je uit één foto vaak meerdere kleurcombinaties kan halen. Kijk bijvoorbeeld naar deze foto:




















Als ik naar deze foto kijk, vallen drie kleuren mij meteen op: hardroze, paars en groen.

Ik kan daar vervolgens deze combinatie mee maken:

Kleurkaart 1
















Twee kleuren roze, twee kleuren paars en lichtgroen. Een vrolijke combinatie die mij een instant lentegevoel geeft.

Maar als ik verder kijk, zie ik ook nog donkergroen en donkerpaars. Daar ontstaat deze combinatie uit:

Kleurkaart 2
















Doordat de twee lichtere tinten paars hier vervangen zijn door een donkere kleur paars en een middenkleur groen is deze combinatie wat donkerder en sterker. Ik krijg hier meer een zomers gevoel van.

Als ik nóg verder kijk, zie ik ook een mintgroene tint en een klein beetje zwart. Daar kan ik bijvoorbeeld de volgende combinatie mee maken:

Kleurkaart 3

















Door de lichte paarse tinten te combineren met donkergroen, mintgroen en zwart ontstaat er een koele kleurenmix die mij meer doet denken aan zwoele zomerse avonden aan het einde van de zomer.

Daarna zoek je garen uit aan de hand van de kleurkaarten. Dat lukt niet altijd helemaal precies, maar je hebt nu wel een goede indicatie van de kleuren die mooi bij elkaar passen:

Kleurkaart 1








Kleurkaart 2









Kleurkaart 3












Bovenstaande kleurcombinaties zijn gemaakt met Scheepjes Catona en is uiteraard in mijn winkel verkrijgbaar.

Zo zie je dat je door goed te kijken uit één foto meerdere kleurcombinaties kan halen want uiteraard zijn er met deze kleuren nog veel meer versies te verzinnen.

Marjolein

7 opmerkingen:

  1. Wat leuk om dit thema eens aan bod te laten komen. Is inderdaad niet altijd evident om een mooie kleurencombinatie uit te zoeken. Bedankt !

    Lieve groetjes, Tinne

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goed idee om dat aan de hand van een foto te doen!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een goede tip! Bedank voor het delen, groetjes Marie

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Handige uitleg. Het kan helpen om een foto of plaatje uit een tijdschrift mee te nemen naar de wolwinkel. Dan kun je de bolletjes naast de foto leggen en ook zo mooi als jij het laat zien de bolletjes naast elkaar leggen.
    Dank je voor de tip.

    Groetjes, Margaret

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Goeie tip!! Zelf ga ik gewoon op mijn gevoel af, of zoek ik tussen mijn voorraad op het zicht wat bij elkaar past. Maar voor de twijfelaars is dit echt een goeie tip!
    Fijn weekend, Sigrid

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dat is inderdaad een goed idee! Dank je voor de tip!

    BeantwoordenVerwijderen