06 augustus, 2014

Tada! - mutsen

De mussen vallen van het dak en ik haak mutsen. Tja, wat zal ik zeggen? Een beetje vooruit denken kan geen kwaad en straks als het weer kouder wordt, heb ik waarschijnlijk geen tijd om mutsen te haken. Dan is het weer tijd voor beurzen en verjaardagen, school en sport voor mijn oudste dochter, huishouden en de winkel en nog veel meer waar ik nu even niet op kan komen. Dus haak ik nu mutsen. Een klein project maar toch door het gebruikte garen eigenlijk te warm om nu te maken. Maar ja, de inspiratie kwam en meestal ga ik daar dan in mee. Tijdens het snuffelen op Ravelry kwam ik namelijk weer een heel aantal prachtige patronen tegen die ik gewoon MOEST maken!
Ik haakte alle mutsen met het lekker dikke en warme garen van MyBoshi. Het garen is niet alleen lekker warm en ademend, met haaknaald 7,0 mm schiet het ook nog eens lekker op.

Ik begon met "the Shapely Slouchie". Een leuk patroon voor een slouchie beanie. Het is namelijk nét iets anders dan de - in mijn ogen een beetje saaie - standaard beanie van MyBoshi. Ik gebruikte diverse kleuren en wisselde van kleur wanneer ik daar zin in had. Het patroon haakt heerlijk weg en de muts is klaar voor je er erg in hebt. In totaal heb je aan 100 gram garen/2 bollen genoeg. Zelf gebruikte ik vijf verschillende kleuren te weten 134 Chilirot, 138 Magnolie, 139 Himbeere, 172 Ocker en 174 Kakao.














Daarna wilde ik een ander soort muts maken en al snuffelend kwam ik het patroon tegen van de "Slouch French Beret", een mooie brede baret. De bloem achterop vond ik ergens op internet. Helaas weet ik niet meer waar... De bloem werkte ik af met een donkerrode knoop voor een verrassend kleuraccent. Ik haakte de baret met vier bollen 193 Silber. Het patroon is niet al te moeilijk maar omdat er meerderingen en minderingen in voorkomen moet je wel goed opletten.















Na deze toch wel vrouwelijke mutsen wilde ik mij eens wagen aan een wat mannelijkere variant en koos voor "the Schotland". Het is wel weer een beanie maar dan één met een zeer interessant reliëfpatroon dat bestaat uit verschillende ruiten. Je moet heel veel reliëfstokjes haken waardoor de muts lekker dik wordt maar waardoor je ook meer garen nodig hebt. Het is overigens geen patroon voor beginnende haaksters. Ik reken mezelf tot de gevorderde haaksters en ik moest echt opletten, goed tellen en soms een stukje uithalen. Ik ben er even mee bezig geweest maar uiteindelijk is het resultaat er dan ook naar. Ik vind hem geweldig! Ik haakte deze beanie trouwens met drie bollen 154 Petrol en het randje in krabbensteek haakte ik met een restje 115 Avocado.
















En, heb je ook al zin gekregen om mutsen te haken? Heb je een favoriet patroon? Ze zijn trouwens ook perfect als Sinterklaas- en Kerstcadeautjes! Mocht je nog garen nodig hebben, tot en met 8 augustus krijg je 10% vakantiekorting op alles in de winkel dus ook op het garen van MyBoshi!

Marjolein

Geen opmerkingen:

Een reactie posten