26 juli, 2014

Oude liefde roest niet... Tada!

Toen ik ongeveer 17 jaar was, ben ik begonnen met het naaien van kleding. Eerst nog heel eenvoudig een wikkelrok maar al snel naaide ik jurken, broeken, blazers en blouses als of ik het al jaren deed. Ik leerde het me allemaal zelf door álle patronen in de Knipmode en Burda uitgebreid te bestuderen en te lezen en steeds een ingewikkelder kledingstuk te maken. Toen ik een jaar of wat later als receptioniste aan het werk ging bij een bedrijf dat kleding ontwierp voor onder andere de Bijenkorf, V&D en andere bekende kledingmerken werden mijn vaardigheden steeds beter. Ik leerde veel over stoffen en keek de kunst af bij de ontwerpsters. Ook neusde ik vaak bij de dames die de patronen uittekenden of hielp ik met het doorpassen van proefmodellen. Het mooiste compliment kreeg ik van één van de verkopers toen hij vroeg waar ik dat mooie, lange colbert in giraffenprint gekocht had. Toen ik hem vertelde dat ik die zelf genaaid had sloeg hij stijl achterover!

























Ook naaide ik kleding voor mijn neefjes en oudste dochter maar ben toen gestopt met naaien voor mezelf. En de laatste jaren heb ik eigenlijk bijna niets genaaid. Af en toe iets snels tussendoor zoals dekbedhoezen voor de jongste maar daar bleef het eigenlijk bij. Tot een maand of twee geleden. Ineens begon het weer te kriebelen, haalde ik mijn naaimachine uit het stof, kocht wat leuke lappen en begon weer met naaien. Beide dochters zijn inmiddels in het bezit van ettelijke jurkjes, korte broeken, pyjama's en T-shirts. Voor de jongste ben ik bezig met lange broeken en ik heb nog veel meer op mijn lijstje staan om te maken.

Betekent dit nu dat ik niet meer haak? Welnee!

























Ik vond namelijk een patroon dat haken en naaien combineert: de "Picnic in July dress"!
Het jurkpatroon bestaat uit een gehaakt lijfje met spagettibandjes en een aangenaaid rokgedeelte. Zo leuk! Het jurkje sluit aan de achterkant met knopen en de lengte kan je een beetje aanpassen door de schouderbandjes losser of strakker dicht te knopen.


 
Ik haakte de lijfjes met "Nobiletta" van ONline, een heerlijk garen voor zomerse jurkjes door de menging van katoen met acryl wat het ademend, vocht absorberend en zacht maakt. Ik haakte met haaknaald 4,0 mm waardoor het lekker opschoot. Met de rode jurk ben ik in totaal zo'n 2 avonden bezig geweest. De gele jurk was veel sneller klaar, alles bij elkaar misschien 1 avond. Mijn meiden zijn blij met hun jurken en ik vond het zelf ontzettend leuk om twee van mijn passies te kunnen combineren in één kledingstuk. Ik denk dat ik maar op zoek ga naar meer van dit soort patronen!

Marjolein

1 opmerking:

  1. Blijft leuk zoiets. Leuk om te maken en leuk om te dragen.
    Ik heb er vroeger ook verschillende gehaakt voor mijn dochters. En voor mijn kleindochter haakte ik de randjes van Farbenmix. Die zijn ook erg leuk!

    Groetjes Thea ♥

    BeantwoordenVerwijderen